ជំពូកទី១
សេចក្តីផ្តើម
១.១ លំនាំបញ្ហា
នាពេលបច្ចុប្បន្ននេះលើពិភពលោកសុទ្ធតែប្រើមីក្រូសេដ្ធកិច្ចនៅក្នុងទីផ្សារលើពិភពលោកនូវការបែងចែកពីដំនើរការចែកចាយធនធានសម្រាប់ផលិតកម្មទំនិញមូលដ្ឋានគ្រឹះនៃ Microeconomicsដែលស្ថិតនៅក្នុងការវិភាគនៃទំនាក់ទំនងចំណង់ចំណូលចិត្តនេះទំនាក់ទំនងចំណង់ចំណូលចិត្តជាធម្មតាត្រូវបានកំណត់ទៅជាសំណុំនៃជម្រើសផ្សេងគ្នាដែលជាតារាសម្ដែងម្នាក់អាចជ្រើសរើសដែលតួអង្គក៏អាចប្រៀបធៀបរវាងបាច់ណាមួយនៃការជ្រើសរើស(ពេញលេញនៃទំនាក់ទំនងនេះ។)ដើម្បីវិភាគបញ្ហានេះបន្ថែមទៀត,ការសន្មត់នៃការផ្លាស់ប្តូរត្រូវបានបន្ថែមទៅ។ស្មានទាំងពីរនៃភាពពេញលេញនិងការផ្លាស់ប្តូរដែលត្រូវបានដាក់នៅលើទំនាក់ទំនងចំណង់ចំណូលចិត្តនេះគឺជាអ្វីដែលហៅថាគឺសមហេតុសមផល។ វិភាគMicroeconomicត្រូវបានធ្វើឡើងជាចម្បងតាមរយៈការដាក់ឧបសគ្គបន្ថែមទៀតនៅលើទំនាក់ទំនងចំណង់ចំណូលចិត្តឬសូម្បីតែការសំរាកលំហែនៃការស្មានបានបញ្ជាក់ខាងលើ
(ជាញឹកញាប់បំផុតគឺការផ្លាស់ប្តូរ)បើទោះបីជាការសម្រាកបន្ធូរអារម្មណ៍ដូចជាធ្វើឱ្យបញ្ហានេះលំបាកណាស់ក្នុងការវិភាគ។ទ្រឹស្តី
នៃការផ្គត់ផ្គង់និង តម្រូវការ ជាធម្មតា សន្មត់ ថាទីផ្សារ មាន ការប្រកួតប្រជែង
យ៉ាងល្អឥតខ្ចោះ ។នេះបង្កប់ន័យថាមាន អ្នកទិញ និងអ្នកលក់ ជាច្រើននៅក្នុង ទីផ្សារនិង
គ្មាន ពួកគេមានសមត្ថភាពក្នុងការ មានឥទ្ធិពលលើ តម្លៃ ទំនិញនិងសេវាកម្ម យ៉ាងខ្លាំង
នេះ។នៅក្នុងប្រតិបត្តិការ - ជីវិតពិត ជាច្រើន ដោយសារតែ ការសន្មត់ នេះបាន បរាជ័យបុគ្គល មួយចំនួន
អ្នកទិញ ឬ អ្នកលក់ មានសមត្ថភាពក្នុងការ មានឥទ្ធិពលលើ តម្លៃ។ជាញឹកញាប់ ការវិភាគ
ស្មុគស្មាញ មួយដែល ត្រូវបានតម្រូវឱ្យ យល់ពី ការផ្គត់ផ្គង់ តម្រូវការ សមីការ នៃ
គំរូដ៏ល្អមួយ។ទោះជាយ៉ាងណា ទ្រឹស្តី ដែលបាន ធ្វើការ
យ៉ាងល្អនៅក្នុង ស្ថានភាព ជួប ការស្មាន ទាំងនេះ។និងសេវាកម្មទាំងនោះដល់អ្នកប្រើប្រាស់។
១.២ កំណត់បញ្ហា
ដើម្បីអាចដោះស្រាយនិងយល់ពីមីក្រូសេដ្ធកិច្ចបានយើងត្រូវសិក្សានូវបីចំនុចដែលមានដូចជា៖
«ត្រូវផលិតអ្វី?
«ផលិតដូចម្តេច?
«ផលិតសំរាប់អ្នកណា?ផលិតដើម្បីអ្វី?
១.៣ គោលបំណងនិងសារះសំខាន់នៃការសិក្សាស្រាវជ្រាវ
គោលបំណងនិងសារះសំខាន់នៃការសិក្សាស្រាវជ្រាវនេះបានផ្តោតយកនូវការស្វែងយល់អំពីបញ្ហាដូចតទៅ៖
1.
កំណើនសេកិច្ចនិងអភិវឌ្ឃន៏សេដ្ឋកិច្ចកំនើនសេដ្ឋកិច្ចគឺសំដៅទៅលើការកើនឡើងនៃបរិមាណជាចំបង។
§ អភិវឌ្ឃន៏សេដ្ឋកិច្ចគឺសំដៅទៅលើការកើនឡើងទាំងបរិមាណរួមទាំងធនធានផងដែរ។
2. បូណ៏ណិយោគ(Fullemployment)មានន័យថាសង្គមបានប្រើប្រាស់ធនធានមួយរយភាគរយ
មិនមែន៩០%ទេ។
EX: អត្រានិកម្មភាព(Unemployment):បានកើតឡើងនៅសហរដ្ធអាមេរិចនឹងប្រទេសផ្សេង
ទៀតនៅក្នុងពេលមានវិបត្តិសេដ្ធកិច្ចពិភពលោកឆ្នាំ២០០៨។
3.
ប្រសិទ្ធភាពសេដ្ឋកិច្ចនិងផលិតភាពសេដ្ឋកិច្ច(Economices efficicncy and Productivity)
§ ប្រសិទ្ធិភាពសេដ្ឋកិច្ច(Economicesefficicncy)គឺសំដៅទៅលើការប្រើប្រាស់ធនធានប្រកបដោយប្រសិទ្ធភាពដោយគ្មានការប្រើប្រាស់ធនធានណាមួយដោយខ្ជះខ្ជាយ។
§ ផលិតភាពសេដ្ឋកិច្ច(Productivity):គឺជាលទ្ធភាពដែលអាចផលិតបាន។
4.
ស្ថេភាពថ្លៃនិងអតិផរណា(Prce
StabilityandInflation)គឺសំដៅទៅលើរដ្ឋាភិបាលមានគោលបំនង
កំណត់ថ្លៃអោយសមស្របនៅក្នុងស្ថានភាពសេដ្ឌកិច្ចដោយរក្សាអតិផរណា។
5. សេរីភាពសេដ្ឋកិច្ច ( Economic Fredem) គឺជាសិទ្ធសេរីភាពរបស់បុគ្គលគ្រួសារសហគ្រាសមានសិទ្ធសេរីភាពក្នុងការធ្វើអាជីវកម្មនិងប្រើប្រាស់ធនធានទៅតាមអ្វីដែលខ្លួនមាន។
6.
ការបែងចែកប្រាក់ចំណូលឡើងវិញប្រកបដោយសមធម៍:គឺជាសិល្បះនៃការបែងចែកឬប្រើ
ប្រាស់ប្រាក់ចំណូលឲ្យចំគោលដៅ។
7.
ជញ្ជីងពាណិជ្ចកម្មនិងការបើកចំហរសេដ្ឋកិច្ចមានន័យថាដើម្បីបើកចំហរការនាំចូលនិង
នាំចេញឲ្យសមាមាត្រ។ការបើកចំហរសេដ្ឋកិច្ចគឺសំដៅទៅលើការរួមបញ្ជូលសមាហរណកម្មនៅក្នុងតំបន់សេដ្ឋកិច្ចអេស៊ាន(A Sean) និងតំបន់សេដ្ឋកិច្ចពិភពលោក(អង្គការណ៏ពាណិកម្មពិភពលោក)។
១.៤ វិធីសាស្រ្តក្នុងការស្រាវជ្រាវ
ដោយសារការសិក្សាស្រាវជ្រាវលើប្រធានបទនេះមានលក្ខណះសុំាញុំាសំរាប់ក្រុមរបស់យើងដូចនេះហើយក្រុមយើងបានទាក់ទងសំរាប់ស្រាវជ្រាវនេះដូចជា៖
§ ស្រាវជ្រាវតាមបណ្ណាល័យនានា
§ ស្រាវជ្រាវតាមអីនធឺណេតស្រាវជ្រាវតាមឯកសារផ្សេងៗទៀតដែលពាក់ព័ន្ធរបាយការណ៏ស្រាវជ្រាវឯកសារដើមរបស់និស្សិតជំនាន់មុនៗទិន្នន័យដែលប្រមូលតាមរយះការសិក្សារនេះត្រូវបង្ហាញឲ្យឃើញពីផែនការអាជីវកម្មនិងតំរូវការរបស់អតិថិជន។តាមឯកសារដែលលោកគ្រូបានបង្រៀនក្នុងសាលា§ តាមឯកសារនីមួយៗដែលពាក់ព័ន្ធនិងមីក្រូសេដ្ធកិច្ច
ជំពូកទី២
២.១ និយមន័យមីក្រូសេដ្ឋកិច្ច
1.
មីក្រូសេដ្ធកិច្ចគឺជាការសិក្សាពីអត្តចរិករបស់សហគ្រាសនិងគ្រួសារក្នុងការប្រើប្រាស់និងជ្រើសរើសធនធានដ៏កំរដូចជាគោលនយោបាយថ្លៃរបស់សហគ្រាស
ការសំម្រេចចិត្តរបស់គ្រួសារទៅអ្វីដែលត្រូវទិញនិងរបៀបទីផ្សារបែងចែកធនធាន។
2.
សិក្សារមីក្រូសេដ្ធកិច្ចគឺដើម្បីបង្ហាញនូវរបៀបប្រើប្រាស់គោលការណ៏នៃមីក្រូសេដ្ឋកិច្ចវិទ្យានិងបង្ហាញពីការសម្រេចចិត្តដ៏ពិតប្រាកដចំពោះបញ្ហានៃការប្រកបមុខរបរអាជីវកម្ម។ទោះបីជាយ៉ាងណាក៏ដោយក៏ជាមូលហេតុនៃការជំរុញឬលើកទឹកចិត្តបន្ថែមដល់អ្នកដែលកំពុង ប្រកបទអាជីវកម្មនោះគឺពិតជាមិនបណ្តោយឲ្យខូចខាតអ្វីឡើយ។
២.២ សេដ្ឋកិច្ចនិងភាពកំរ
§ ភាពករជំរើស:
ជាស្ថានការណ៏មួយដែលបំណងប្រាថ្នារបស់មនុស្សលើសពីធនធានរបស់គេ។មនុស្សតែងតែជួបប្រទះនូវភាពកំរនៃវត្ថុខ្លះជាទូទៅពេលវេលាឬប្រាកចំណូល។
§ អន្តរកម្មសេដ្ឋកិច្ច:រវាងមនុស្សម្នាក់និងមនុស្សម្នាក់ទៀតកើតឡើងនៅពេលដែលពូកគេជួ
ញដូរឬដោះដូរទំនិញ។និងសេវាកម្មជាមួយគ្នាទៅវិញទៅមក។
v អំពីធនធាននិងទំនិញ
§ ធនធានគឺរាល់រូបធាតុទាំងអស់ដែលមានក្នុងខឿនសេដ្ឋកិច្ចសម្រាប់ផលិតទំនិញនិងសេវាកម្ម។ទំនាក់ទំនងរវាងធនធានទំនិញនិងសេវាកម្មហើយទំនិញនិងសេវាកម្មគឺជាអ្វីៗដែលមនុស្សប្រើសំរាប់បំពេញតំរូវការណ៏ផ្ទាល់របស់គេ។ធនធានគឺអ្វីដែលគេប្រើប្រាស់សម្រាប់ផលិតចេញទំនិញនិងសេ វាកម្មទាំងនោះ។
v ធនធានគឺជាមុខទំនិញដែលមានបរិមាណកំណត់មួយ។
និយាយឲ្យច្បាស់ទៅគឺរាល់សំភារះទាំងអស់ដែលមានលើផែនដីយើងនេះគឺសុទ្ធតែជាធនធានមានកំណត់។ហើយនៅពេលដែលធនធានទាំងអស់សុទ្ធតែមានកំណត់នោះវាបណ្តាលឲ្យទំនិញដែលគេផលិតពីធនធានទាំងនោះក៏ត្រូវតែមានកំណត់ព្រំដែនផងដែរ។
v ធនធានកំរ” មុខទំនិញ”
គឺជាធនធានឬមុខទំនិញដែលជាមួយនិងបរិមាណរបស់វាដែលមានគឺវាតិចជាងសេចក្តីត្រូវការប្រើប្រាស់អំពីវា(ធនធាន)។
§ មុខទំនិញមួយចាត់ទុកថាជាភាពកំរប្រសិនបើវាត្រូវបានកំណត់ព្រំដែនទំនាក់ទំនងជាមួយ
និងចំនួនតំរូវការដោយផ្តាល់របស់មនុស្សដើម្បីបំពេញទៅលើសេចក្តីត្រូវការរបស់ពួកគេ។
§ ធនធានមួយចាត់ទុកថាជាភាពកំរប្រសិនបើវាត្រូវបានគេកំណត់ព្រំដែនទំនាក់ទំនងជាមួយ
និងចំនួនតម្រូវការដោយប្រយោលសម្រាប់ផលិតជាទំនិញនិងសេវាកម្មដែលជាគេប្រើប្រាស់
ដោយផ្ទាល់។
v ធនធានសេរី”មុខទំនិញ”គឺជាធនធានឬមុខទំនិញដែលជាមួយនិងបរិមាណដែលមានរបស់វា
ធំជាងសេចក្តីត្រូវការប្រើប្រាស់វា។ភាពកំរនៃធនធានមួយឬមុខទំនិញមួយគឺផ្អែកលើពីរករណីគឺលទ្ធភាពដែលវាមាននិងសេចក្តីត្រូវការប្រើប្រាស់វា។
§ ក្រុមគ្រួសារគឺជាអ្នកប្រើប្រាស់ឬជាអ្នកទិញក្នុងទីផ្សារផលិតផលក្នុងខណះដែលសមាជិកនៃ
ក្រុមគ្រួសារលក់ពលកម្មឬធនធានផ្សេងៗទៀតរបស់ខ្លួនទៅឲ្យសហគ្រាសក្នុងទីផ្សារ
ធនធានផលិតកម្ម។
§ សហគ្រាសលក់ផលិតផលរបស់ខ្លួនក្នុងទីផ្សារផលប៉ុន្តែជាអ្នកទិញធនធានដើមពីក្រុមគ្រួសារ។ ប្រតិបត្តិការទាំងនេះត្រូវបានកំណត់ដោយថ្លៃទៅវិញទៅមក។ករណីនេះហៅថាលំហូរវិលនៃ ធនធានទំនិញនិងសេវាកម្ម។ក្រុមគ្រួសារទទួលបានប្រាក់ចំណូលពីការលក់ធនធានរបស់ខ្លួន ក្នុងទីផ្សារកត្តាផលិតកម្មហើយប្រើប្រាស់ចំណូលរបស់ខ្លួននេះដើម្បីទិញទីនិញនិង សេវាកម្មពីសហគ្រាសវិញ។សហគ្រាសទទួលប្រាក់ចំណូលពីការលក់ផលិតកម្មរបស់ខ្លួន
ប៉ុន្តែប្រើប្រាស់ចំណូលនេះដើម្បីទូទាត់សងការប្រើប្រាស់ធនធានសម្រាប់ផលិតកម្មទាំងនោះ។
ជំពូកទី៣
v ការសិក្សារពីស្ថានភាពមីក្រូសេដ្ធកិច្ច(Microeconomics)
៣.១ microeconomics អនុវត្តន៍
សហរដ្ឋអាមេរិកាពីតូល
អគារ: កន្លែង ជួបប្រជុំ របស់សហរដ្ឋអាមេរិក សភា
ដែលជាកន្លែងដែលច្បាប់
ពន្ធ ជាច្រើន ត្រូវបាន កន្លងផុតទៅ ដែល ប៉ះពាល់ដល់សុខុមាលភាព
សេដ្ឋកិច្ចដោយផ្ទាល់។នេះត្រូវបាន
សិក្សានៅក្នុង ប្រធានបទនៃ សេដ្ឋកិច្ច សាធារណៈ។
microeconomics
បានអនុវត្ត រួមបញ្ចូលទាំងការ ជួរនៃ តំបន់ ឯកទេស នៃការសិក្សា
ជាច្រើនដែល គូរ នៅលើ វិធីសាស្រ្ត ពីវាល ផ្សេងទៀត។អង្គការ ឧស្សាហកម្ម ពិនិត្យ
ប្រធានបទ ដូចជា ធាតុ និង ការចាកចេញរបស់ ក្រុមហ៊ុន , គំនិតច្នៃប្រឌិតថ្មី
និងតួនាទីរបស់ ស្លាកសញ្ញា នេះ។សេដ្ឋកិច្ច ពលកម្ម ពិនិត្យ ប្រាក់ឈ្នួល , ការងារនិង សក្ដានុពលទីផ្សារ ការងារ។សេដ្ឋកិច្ចហិរញ្ញវត្ថុ ពិនិត្យ
ប្រធានបទ ដូចជា រចនាសម្ព័ន្ធ ឥណទាន ដ៏ល្អប្រសើរអត្រានៃ ការវិលត្រឡប់ ទៅកាន់
រដ្ឋធានី វិភាគ សេដ្ឋកិច្ច នៃការ ត្រឡប់មកវិញសន្តិសុខ និងឥរិយាបថ ហិរញ្ញវត្ថុ
សាជីវកម្ម ។សេដ្ឋកិច្ចជាសាធារណៈ ពិនិត្យ ការរចនានៃ ពន្ធ របស់រដ្ឋាភិបាលនិង
គោលនយោបាយ ចំណាយនិងផលប៉ះពាល់ ផ្នែកសេដ្ឋកិច្ច នៃគោលនយោបាយទាំងនេះ (ឧ. កម្មវិធី
ធានារ៉ាប់រងសង្គម) នោះទេ។សេដ្ឋកិច្ច នយោបាយ ពិនិត្យ តួនាទីរបស់ ស្ថាប័ន
នយោបាយនៅក្នុង ការកំណត់ លទ្ធផល គោលនយោបាយ។សេដ្ឋកិច្ចសុខភាព ពិនិត្យ អង្គការនៃ
ប្រព័ន្ធ ថែទាំសុខភាព រួមទាំង តួនាទីរបស់កម្លាំងពលកម្ម ថែទាំសុខភាព និងកម្មវិធី
ធានារ៉ាប់រងសុខភាព នេះ។ទីកែុងសេដ្ឋកិច្ចដែល ពិនិត្យ បញ្ហាប្រឈម ប្រឈមក្នុង
ទីក្រុងនានា ដូចជាការ ពង្រីកខ្យល់ និងការបំពុល ទឹក ការកកស្ទះ ចរាចរណ៍ និង
ភាពក្រីក្រ គូរ នៅលើ វាល នៃភូមិសាស្រ្ត ទីក្រុងនិង សង្គមវិទ្យា
បាន។ច្បាប់និងសេដ្ឋកិច្ច ត្រូវបានអនុវត្ត គោលការណ៍ microeconomic ទៅ ការជ្រើសរើស និងការអនុវត្តន៍ នៃការ ប្រកួតប្រជែង ច្បាប់និង
ប្រសិទ្ធភាព ទាក់ទងរបស់ពួកគេ។ប្រវត្តិសាស្រ្តសេដ្ឋកិច្ច ពិនិត្យ ការវិវត្តន៍នៃ
ស្ថាប័ន សេដ្ឋកិច្ចនិង សេដ្ឋកិច្ចដោយប្រើ វិធីសាស្រ្តនិង បច្ចេកទេស មកពី វិស័យ
សេដ្ឋកិច្ច , ប្រវត្តិសាស្រ្តភូមិសាស្រ្ត , សង្គមវិទ្យា , ចិត្តវិទ្យា និង វិទ្យាសាស្រ្ត
នយោបាយ។
v សហរដ្ឋអាមេរិកាពីតូលអគារ:កន្លែងជួបប្រជុំរបស់សហរដ្ឋអាមេរិកសភាដែលជាកន្លែងដែលច្បាប់ពន្ធជាច្រើនត្រូវបានកន្លងផុតទៅដែលប៉ះពាល់ដល់សុខុមាលភាពសេដ្ឋកិច្ចដោយផ្ទាល់។នេះត្រូវបានសិក្សានៅក្នុងប្រធានបទនៃសេដ្ឋកិច្ចសាធារណៈ
៣.២ សិក្សារពីស្ថានភាពសេដ្ឋកិច្ចដែលមាននៅតាមប្រទេសនានា
ក្រុមហ៊ុន Arnold ស៊ីHarbergerគឺជា
សាស្រ្តាចារ្យ សេដ្ឋកិច្ច នៅ សាកលវិទ្យាល័យ កាលីហ្វញ៉ា នៅក្នុង ទីក្រុង Los Angeles ។លោកក៏ បាន Gustavusអេហ្វនិង
អានអិម Swift បាន
សម្គាល់ សេវា សាស្រ្តាចារ្យ សាស្រ្តាចា នៅសាកលវិទ្យាល័យ នៃ ទីក្រុងឈីកាហ្គោ ។លោកបាន
ពិគ្រោះយោបល់ យ៉ាងទូលំទូលាយ លើបញ្ហា microeconomic សម្រាប់អង្គការ ជាច្រើន អន្ដរជាតិ រួមទាំង
មូលនិធិ រូបិយវត្ថុ អន្តរជាតិ ធនាគារពិភពលោក និង អាមេរិក អន្តរ ធនាគារអភិវឌ្ឍន៍
រដ្ឋាភិបាល រួមទាំង ប្រទេសអាហ្សង់ទីន បូលីវី ប្រេស៊ីល កាណាដា ឈីលី ឥណ្ឌានិង
ម៉ិកស៊ិក និង សាជីវកម្មរួមទាំង Bechtel អន្តរជាតិ សាធារណរដ្ឋ ដែក និង Ontario ដ្រូ
។គាត់គឺជា ឯកអគ្គរដ្ឋទូត ពិសេស របស់សហរដ្ឋអាមេរិក ក្រសួងការបរទេស នៅក្នុង ឆ្នាំ 1984 និងជា
បេសកកម្ម របស់លោកប្រធានាធិបតី មួយទៅ ប្រទេសប៉ូឡូញ នៅឆ្នាំ 1989 ។គាត់គឺជា
ប្រធាន សមាគមសេដ្ឋកិច្ច លោកខាងលិច ពីឆ្នាំ 1989 ដល់ ឆ្នាំ 1990 និងជាប្រធាននៃ សមាគមសេដ្ឋកិច្ច អាមេរិកនៅ
ឆ្នាំ 1997 ។អ្នកសេដ្ឋកិច្ច
មាន ដំណោះស្រាយ ប្រសើរជាងមុន។បាន រដ្ឋាភិបាល ដែលបានផ្ដល់ឱ្យ គូប៉ុង កសិករ
ស្រូវសាលី គ្នា ដែល អនុញ្ញាតឱ្យ កសិករ ទៅកាន់ទីផ្សារ មួយ ប៊ូសែល នៃ ស្រូវសាលី
ដែលបាន ទីផ្សារ ស្រូវសាលី អាច ត្រូវបាន កាត់បន្ថយ ដោយ ចំនួនទឹកប្រាក់
ដែលចង់បាន។ប្សិទ្ធភាព ការផលិត អាចត្រូវបាន ជៀសវាងបាន ដោយអនុញ្ញាតឱ្យ កសិករ
ដើម្បីទិញ និងលក់ គូប៉ុង ក្នុងចំណោម ដោយខ្លួនឯង។កសិករ តម្លៃទាប នឹងទិញ ពីកសិករ
គូប៉ុង តម្លៃ ខ្ពស់ ដូច្នេះ ធានា ការផលិត មានប្រសិទ្ធិភាព ។នេះ ត្រូវបានគេស្គាល់
ថាជា« ទីពីរ
ដ៏ល្អបំផុត " ដំណោះស្រាយ ទៅនឹង បញ្ហា គោលនយោបាយ មួយ។វាគឺជា
លើកទីពីរ ជាជាង ដ៏ល្អបំផុត ជាលើកដំបូង ដោយសារតែ អ្នកប្រើប្រាស់ នឹង នៅតែត្រូវបាន
បង់ តម្លៃ ត្រឹមតែអត្រាប្តូរ ខ្ពស់ សិប្បនិម្មិត សម្រាប់ ស្រូវសាលី។
ផ្តាច់មុខ តំណាងឱ្យ ការដាក់កម្រិត នៃការផលិត សិប្បនិម្មិត ដោយ អង្គភាព មាន អំណាចទីផ្សារគ្រប់គ្រាន់ដើម្បី ធ្វើដូច្នេះ បាន។សេដ្ឋកិច្ច ផ្តាច់មុខ នៃការ
ត្រូវបាន គេមើលឃើញថា ភាគច្រើន បានយ៉ាងងាយស្រួល ដោយ គិត ជា " ផ្តាច់មុខ សម្គាល់ " បានដាក់ ជា ឯកជន ពន្ធ ដែលប្រមូលបាន ជាឯកជន។នេះ
គឺ ជាការពិត , ភាពពិត
មួយ សតវត្ស កន្លងទៅនេះ ប៉ុន្មាន នៅពេលដែល មេដឹកនាំ សក្តិភូមិ ពេលខ្លះ បានទទួល
ចំនូលចិត្ត របស់ពួកគេ ដែលមានសិទ្ធិ ផ្តាច់មុខ នៅលើ ផលិតផល មួយចំនួន។អ្នកទទួល
ត្រូវការ មិន ធ្លាប់ ផលិតផល បែបនេះ " ផលិត " ដោយខ្លួនឯង។ពួកគេអាច
ធ្លាក់ចុះ ជាមួយនឹង ក្រុមហ៊ុន ផ្សេងទៀត ដើម្បីផលិត ល្អ ក្នុងតម្លៃ ទាបនិង
បន្ទាប់មក គិតប្រាក់ ប្រើប្រាស់ អ្វីដែល ចរាចរ នឹង ទទួល (ដូច្នេះ ដូចជា ដើម្បីបង្កើន ប្រាក់ចំណេញ ផ្តាច់មុខ ។
៣.៣ ភាពខុសគ្នារវាងតំលៃនិងផលិតផល
ភាពខុសគ្នារវាង តម្លៃ ទាំងពីរនេះ
គឺជា " ការសម្គាល់ ផ្តាច់មុខ " ដែល មានមុខងារ ដូចជា ពន្ធ មួយ។ក្នុងឧទាហរណ៍នេះ វាច្បាស់ណាស់
ថាការ ទទួលផល ពិតប្រាកដនៃ អំណាច ផ្តាច់មុខ គឺជាអ្នកដែល អនុវត្ត វាទាំងអ្នកផលិតនិង
អ្នកប្រើប្រាស់ បញ្ចប់ ការបាត់បង់ ។
ផ្ដាច់មុខ សម័យទំនើប គឺមាន តម្លាភាព បន្តិច តិចជាង សម្រាប់ហេតុផល ពីរ។ជាដំបូង
បើទោះបីជា រដ្ឋាភិបាល នៅតែ ផ្តល់ ក្កយភាព ពួកគេ ជាធម្មតា ផ្តល់ ឱ្យពួកគេ ផលិត
នោះទេ។ទីពីរ ក្កយភាព មួយចំនួន គ្រាន់តែ កើតឡើង ដោយគ្មាន ការបង្កើត រដ្ឋាភិបាល
ឱ្យពួកគេ បើទោះបីជា ទាំងនេះ ជាធម្មតា មាន រយៈពេលខ្លី ។វិធី ណាមួយ ដំណើរការ នៃការ
ផ្តាច់មុខ ការសម្គាល់ (ឬ ពន្ធ ) ត្រូវបាន commingled ជាមួយនឹង
ការវិលត្រឡប់ ទៅកាន់ រដ្ឋធានី នៃ ក្រុមហ៊ុន ផ្តាច់មុខនេះ។
ស្រដៀងគ្នានេះដែរ ផ្តាច់មុខ
ជាធម្មតា ត្រូវបាន អនុវត្ត ការងារ ដោយ សហជីព ដែល អាច សាក ផ្តាច់មុខ ការសម្គាល់ (ឬ ពន្ធ ) ដែល បន្ទាប់មក មានការ commingled ជាមួយនឹង
ប្រាក់ឈ្នួល នៃសមាជិក របស់ពួកគេ។ឥទ្ធិពល ផ្តាច់មុខ ពិតនៃ ការងារ នៅលើ ប្រាក់ឈ្នួល
ការប្រកួតប្រជែង នេះត្រូវបាន គេមើលឃើញថា ដោយមើល នៅ ផ្នែក nonunion នៃសេដ្ឋកិច្ច។នៅទីនេះ
រហូតបញ្ចប់ ប្រាក់ឈ្នួល ទាប ដោយសារតែ ប្រាក់ឈ្នួល សហជីព កម្មករ បណ្តាលឱ្យ
តិចជាងមុន ត្រូវបាន ជួល នៅក្នុង ក្រុមហ៊ុន រួបរួមគ្នា ដោយបន្សល់ទុកនូវ
ការផ្គត់ផ្គង់ ធំជាង កម្លាំងពលកម្ម (និង ប្រាក់ឈ្នួល ទាបជាង ផលវិបាក ) នៅក្នុង ផ្នែក nonunion
នេះ។
ឧទាហរណ៍ ចុងក្រោយ នៃអ្វីដែល បានកើតឡើង
ដោយមាន តម្លៃ ជាផ្លូវការ ដែលមាន កម្រិតខ្ពស់ ពេក គឺជា បាតុភូតនៃ «ស្វែងរកការ
ជួល "ដែល កើតឡើងនៅពេល នរណាម្នាក់ ចូលទៅក្នុង
អាជីវកម្មមួយ ដើម្បីទទួលបាន ប្រាក់ចំណេញ ដែលរដ្ឋាភិបាល បានព្យាយាម ដើម្បីធ្វើឱ្យ ខ្ពស់មិនធម្មតា មួយ។
ឧទាហរណ៍ សាមញ្ញមួយ
គឺជា ទីក្រុង មួយដែល កំណត់ អត្រា ម៉ែត្រ ជាផ្លូវការ ខ្ពស់សម្រាប់ រថយន្តតាក់ស៊ី
ប៉ុន្តែ អនុញ្ញាតឱ្យ ចូលទៅក្នុង ធាតុ អាជីវកម្ម តាក់ស៊ី ដោយឥតគិតថ្លៃ
មួយ។បរិភោគដែល ត្រូវ គ្របដណ្តប់ ការចំណាយលើការ បង់ កម្មវិធីបញ្ជា បូកនឹងអត្រា
ទីផ្សារ នៃការ ត្រឡប់មកវិញ នៅលើ ការចំណាយ ដើមទុន ដែលចូលរួម នោះ។ការងារនិង ទុន
នឹងហូរ ចូលទៅក្នុង ឧស្សាហកម្ម រថយន្តតាក់ស៊ីព៌ណ គ្នា រហូតដល់ បញ្ចប់ ការទទួល
បានរំពឹងថានឹង កើនឡើង ,
ការវិលត្រឡប់ របស់ខ្លួន ធម្មតា ជំនួសឱ្យ ត្រឡប់មកវិញ ខ្ពស់ មួយ នឹង រំពឹងថា
ជាមួយតម្លៃហោះហើរ ខ្ពស់។តើអ្វីនឹង លៃតម្រូវ គឺ គ្រាន់តែ ចំនួននៃការ cabs និង ប្រភាគ
នៃពេលវេលា ដែលពួកគេ ពិតជា អនុវត្ត អ្នកដំណើរ នេះ។ Cabs នឹងទទួលបាន ច្រើនជាង កីឡាករ គ្នាប៉ុន្តែ
រថយន្តតាក់ស៊ីព៌ណ គ្នា នឹងមាន ក្រុមកីឡាករ តិចជាងមុន។
ស្ថានភាព ផ្សេងទៀតនៃការ ស្វែងរកការ ជួល កើតឡើងនៅពេល ប្រាក់ឈ្នួល ខ្ពស់
នៅតាមទីក្រុង សិប្បនិម្មិត ទាក់ទាញ ជនចំណាកស្រុក ពីតំបន់ ជនបទ។ប្រសិនបើ
ប្រាក់ឈ្នួល មិន លៃតម្រូវ ការធ្លាក់ចុះ ក្នុងការ ផ្គត់ផ្គង់និង តម្រូវការ ស្មើ
អត្រានៃ អ្នកគ្មានការងារធ្វើ នៅតាមទីក្រុង នឹងកើនឡើង រហូតដល់ ការធ្វើចំណាកស្រុក
បន្ថែមទៀត ត្រូវបានគេ រារាំង ។ឧទាហរណ៍ផ្សេងទៀត នៅតែ មាននៅក្នុង ធនាគារនិង ថ្នាំ
។នៅពេលដែល នៅក្នុង វិស័យធនាគារ ត្រូវបានកំណត់ ខ្ពស់ពេក ធនាគារ ថ្មី
បញ្ចូល និង ឬសាខា
នៃមនុស្ស ដែលមានអាយុ ច្រើន រហូតដល់ ធាតុ បន្ថែមទៀត ត្រូវបានគេ រារាំង ។តម្លៃ ថ្នាំ
រក្សា សិប្បនិម្មិត ដឹកនាំ នៅក្នុង បណ្តាប្រទេស អាមេរិកឡាទីន មួយចំនួន អាហ្សង់ទីន
ប្រទេសឈីលី និង អ៊ុយរូហ្គាយ មុនពេល រំដោះ ដ៏សំខាន់ របស់ពួកគេ
អស់រយៈពេលជាច្រើនទសវត្សរ៍ ចុងក្រោយនេះ ទៅ
លើ ឱសថស្ថាន រតែរៀងរាល់ ប្លុក មួយ។
ស្វែងរក ជួល ក៏កើតមានឡើង នៅពេលដែល អ្វីមួយ នៃតម្លៃ (ដូចជា អាជ្ញាប័ណ្ណ នាំចូល ឬ សិទ្ធិធ្វើពាណិជ្ជ វិទ្យុ /ទូរទស្សន៍ ) ត្រូវ បានផ្តល់ ឆ្ងាយឬ លក់ នៅខាងក្រោម តម្លៃ ពិត របស់វា។ក្នុងករណីដូចនោះ
អ្នកទិញ មានសក្តានុពល ជាញឹកញាប់ ចំណាយ បរិមាណដ៏ធំ " បញ្ចុះបញ្ចូល " ដើម្បីបង្កើន ឱកាស របស់ពួកគេក្នុងការ
ទទួលបាន រង្វាន់។ជាការពិតណាស់ ដែលជា ទិដ្ឋភាព ទូទៅនៃ ជួល ស្វែងរក
បានយ៉ាងងាយស្រួល គ្របដណ្តប់ ករណី ភាគច្រើននៃការ បញ្ចុះបញ្ចូល (ដោយប្រើ ធនធាន ពិតប្រាកដ ក្នុងកិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែង ដើម្បីទទួលបាន " គុណប្រយោជន៍ " ច្បាប់ ឬ ប្រតិបត្តិការ
គោលការណ៍រួម ដ៏អស្ចារ្យនៃ microeconomics
មាន ដែលធ្លាប់ និងតែងតែ ផ្គត់ផ្គង់ និង តម្រូវការ។ការ overtone ជាបទដ្ឋាន
នៃការ microeconomics បានមកពី
ការពិតដែលថា ការផ្គត់ផ្គង់ មានការប្រកួតប្រជែង តម្លៃ តំណាងឱ្យ តម្លៃ ដូចដែល
បានមើលឃើញ ដោយ អ្នកផ្គត់ផ្គង់ និង តម្រូវការ ប្រកួតប្រជែង តម្លៃ តំណាងឱ្យ តម្លៃ
ដូចដែល បានមើលឃើញ ដោយអ្នកមានតម្រូវការ នេះ។នេះ កម្លាំងលើកទឹកចិត្ត គឺថា មនុស្ស
តែងតែ gravitating ឆ្ពោះទៅរក
ការជ្រើសរើស និងការរៀបចំ ដែលឆ្លុះបញ្ចាំងពី ចំណង់ចំណូលចិត្ត
របស់ពួកគេ។អព្ភូតហេតុដ៏អស្ចារ្យ របស់វា ទាំងអស់ នេះគឺថា នៅលើ មូលដ្ឋាននៃការ គាំទ្រ
មានលក្ខណៈសាមញ្ញ និងមិនស្មុគស្មាញ ដូច ជា tapestry សម្បូរបែប នៃការវិភាគ ការយល់ដឹងនិង
ការយល់ដឹង ដែលអាចត្រូវបាន ត្បាញ ។អត្ថបទខ្លី នេះអាច ផ្តល់ឱ្យ តែ អ្នកអាន របស់ខ្លួន
ឃើញ - សង្ឃឹមថា ជាមួយ ដេលតាក់ចិត្ដ មួយ នៃ
ភាពសម្បូរបែបនៃ ភាពស្រស់ស្អាត និង ការសន្យានៃ tapestry នោះ។
៣.៤ ការសិក្សារមូលដ្ឋានរបស់Economice
ឆ្នាំ 1930 និងចុង ឆ្នាំ
1940 ដែលជា
ពីរផ្នែក សំខាន់នៃ ទ្រឹស្តី សេដ្ឋកិច្ច ត្រូវបាន ដាក់ស្លាក ជាធម្មតា " ទ្រឹស្តី រូបិយវត្ថុ " និង " ទ្រឹស្តី ថ្លៃ។ " សព្វថ្ងៃនេះ ការបែងចែកជាពីរ ដែលត្រូវគ្នា គឺ
រវាង "
ម៉ាក្រូសេដ្ឋកិច្ច " និង " microeconomics " ។
នេះលើកទឹកចិត្ត កម្លាំងមួយសម្រាប់ ការផ្លាស់ប្តូរ មកពី ផ្នែកខាង ម៉ាក្រូ ដោយមាន
ម៉ាក្រូសេដ្ឋកិច្ច សម័យទំនើប ធ្វើជា ច្រើន ជាក់លាក់ ជាង ទ្រឹស្តី រូបិយវត្ថុ
ម៉ូដែលចាស់ អំពីការ ប្រែប្រួល នៅក្នុង ប្រាក់ចំណូល និងការងារ ( ក៏ដូចជាការ កម្រិត តម្លៃ ) ។ផ្ទុយទៅវិញ
មិនមាន បដិវត្តន៍ បំបែក microeconomics
ថ្ងៃនេះ ពីការ ទ្រឹស្តី តម្លៃ ម៉ូដែលចាស់ ; មួយ វិវត្ត ពីគ្នា តាមធម្មតានិង ដោយគ្មាន
ភាពចម្រូងចម្រាស យ៉ាងសំខាន់។
កម្លាំងនៃ microeconomics
បានមកពី ភាពសាមញ្ញ នៃ រចនាសម្ព័ន្ធ មូលដ្ឋាន របស់ខ្លួននិង ការប៉ះ ជិតស្និទ្ធ
របស់ខ្លួនជាមួយ ពិភពលោកពិតប្រាកដ ។ជាសង្ខេប microeconomics មាន ដើម្បីធ្វើជាមួយ ការផ្គត់ផ្គង់និង
តម្រូវការ និងជាមួយ វិធីដែល ពួកគេបាន ធ្វើអន្តរកម្ម នៅក្នុងទីផ្សារ នានា។វិភាគ Microeconomic ផ្លាស់ទី
បានយ៉ាងងាយស្រួល និង painlessly
ពីប្រធានបទ មួយទៅ ផ្សេងទៀតនិង ស្ថិត នៅ កណ្តាលនៃ ភាគច្រើនបំផុត នៃ subfields បានទទួលស្គាល់
នៃ សេដ្ឋកិច្ច។សេដ្ឋកិច្ច ពលកម្ម ឧទាហរណ៍ ត្រូវបានស្ថាបនាឡើង ភាគច្រើន លើ ការវិភាគ
នៃ ការផ្គត់ផ្គង់ និង តម្រូវការ ពលកម្ម នៃប្រភេទ ផ្សេងគ្នា។វាល នៃអង្គការ
ឧស្សាហកម្ម ទាក់ទងនឹង យន្តការ ផ្សេងគ្នា ( ផ្តាច់មុខ , ក្រុមកាតែល , ប្រភេទផ្សេងគ្នានៃ ការប្រកួតប្រជែង ឥរិយាបថ ) ដែល ទំនិញនិងសេវា ត្រូវបានលក់ ។ការព្រួយបារម្ភ
សេដ្ឋកិច្ចអន្តរជាតិ អំពីតម្រូវការ និងការផ្គត់ផ្គង់ ទំនិញ ទិញលក់ ជាលក្ខណៈបុគ្គល
ក៏ដូចជា ការនាំចេញ និងការនាំចូល បានយក ទាំងមូល របស់ប្រទេសមួយ និង តម្រូវការ
ផលវិបាក សម្រាប់ការ ផ្លាស់ប្តូរ និងការផ្គត់ផ្គង់ បរទេស។កិច្ចព្រមព្រៀង សេដ្ឋកិច្ច
កសិកម្ម ជាមួយនឹង តម្រូវការនិង ការផ្គត់ផ្គង់ ផលិតផលកសិកម្ម និង ដីកសិកម្ម ពលកម្ម
កសិកម្មនិង កត្តា ផ្សេងទៀតនៃ ផលិតកម្ម ចូលរួមនៅក្នុង វិស័យកសិកម្ម។
ហិរញ្ញវត្ថុ សាធារណៈ (សូមមើល ជម្រើស សាធារណៈ) មើលថាតើ រដ្ឋាភិបាល ចូល កន្លែងកើតហេតុ។ជាប្រពៃណី
ការផ្តោតអារម្មណ៍ របស់ខ្លួន គឺ នៅលើ ពន្ធ ដែល ណែនាំ " ប៉ម " ( ភាពខុសគ្នា រវាង តម្លៃ អ្នកទិញ ចំណាយ
និងតម្លៃ លក់ នោះទទួលបានការ នេះ) ដោយស្វ័យប្រវត្តិ និងបង្កឱ្យមាន អប្រសិទ្ធិភាព ។ជាងនេះទៅទៀត
បច្ចុប្បន្ននេះ ហិរញ្ញវត្ថុ សាធារណៈ បានឈានដល់ ចូលទៅក្នុង ផ្នែកខាង ការចំណាយ ផងដែរ
ព្យាយាម វិភាគ (និង ពេលខ្លះ តាមពិត ដើម្បីវាស់ ) ចំណាយនិង អត្ថប្រយោជន៍ នៃ ទឹកប្រាក់ រដ្ឋាភិបាល និងកម្មវិធី នានា។សេដ្ឋកិច្ច
សុខុមាលភាព អនុវត្ត គឺជា ផ្លែផ្កា នៃការ microeconomics នេះ។
វា ទាក់ទងនឹង ការចំណាយ
និងអត្ថប្រយោជន៍ នៃការ គ្រាន់តែ អំពីគម្រោង អ្វីនោះទេ រដ្ឋាភិបាល ពន្ធលើ ទំនិញ
ពន្ធ លើកត្តា នៃផលិតផល ( ពន្ធលើប្រាក់ចំណូល សាជីវកម្ម ពន្ធ បញ្ជីបើកប្រាក់ខែ
), កម្មវិធី
កសិកម្ម (ដូចជា ការគាំទ្រ តម្លៃនិង ការត្រួតពិនិត្យ acreage ) ពន្ធ លើ
ការនាំចូល ការផ្លាស់ប្តូរ បរទេសវត្ថុបញ្ជា សំណុំបែបបទ ផ្សេងគ្នានៃ អង្គការ
ឧស្សាហកម្ម (ដូចជា ផ្តាច់មុខ និង oligopoly ) និង ទិដ្ឋភាព
ផ្សេងគ្នានៃ ឥរិយាបទ ទីផ្សារការងារ (ដូចជា ប្រាក់ឈ្នួល អប្បបរមា អំណាច ផ្តាច់មុខ
នៃការ សហជីព ពលកម្ម និងដូច្នេះនៅលើ ) ។
វា គឺជាការលំបាក ក្នុងការស្រមៃ វគ្គសិក្សា មូលដ្ឋាន មួយនៅក្នុង microeconomics មិនបានដាក់បញ្ចូល
ករណី ជាច្រើន និងគំរូ បានដកចេញពី វាលទាំងអស់ ដែលបានរាយ ខាងលើ។នេះ គឺដោយសារតែ microeconomics ជាមូលដ្ឋាន
ដូច្នេះ។វាតំណាង ដើម នៃមែកធាង ដែល subfields ទាំងអស់ ដែលបានរាយ បាន សាខា នេះ។
បុព្វហេតុនៃការ អ្វីគ្រប់យ៉ាង គឺជា ការផ្គត់ផ្គង់និង តម្រូវការ។វាមិនត្រូវបាន
farfetched ទាំងអស់
ឱ្យគិតពី លក្ខណៈ ដូចជា មនុស្ស ជាមូលដ្ឋាន ទាំងនេះ។ប្រសិនបើ មនុស្ស មិនត្រូវបាន នឹង
ខ្លួនឯង គ្រប់គ្រាន់ ទាំងស្រុង នោះពួកគេនឹង បញ្ចប់ ការផលិត រឿង មួយចំនួន ដែលពួកគេ
ធ្វើពាណិជ្ជកម្ម នៅក្នុងគោលបំណង ដើម្បីបំពេញ តម្រូវការ របស់ពួកគេសម្រាប់ រឿង
ផ្សេងទៀត។ជំនាញ នៃ ការផលិត និងស្ថាប័ន ពាណិជ្ជកម្ម , ពាណិជ្ជកម្ម , និង ទីផ្សារ antedated រយៈពេលយូរ វិទ្យាសាស្រ្ត
សេដ្ឋកិច្ច នេះ។ជាការពិតណាស់ មួយ អាចនិយាយបាន ថា យុត្តិធម៌ បានពី ខ្លាំងណាស់
ដើមដំបូង វិទ្យាសាស្រ្ត សេដ្ឋកិច្ច បាន ធ្វើឱ្យ ការសិក្សា របស់ ទម្រង់ ទីផ្សារ ដែល
បានក្រោកឡើង ពិតជា ធម្មជាតិ (និង ដោយគ្មាន ជំនួយពី អ្នកសេដ្ឋកិច្ច ណាមួយ) ចេញពី ឥរិយាបទ មនុស្ស។មនុស្ស មានជំនាញខាងក្នុង អ្វីដែលពួកគេ
គិតថាពួកគេ អាចធ្វើបាន ល្អបំផុត ឬច្រើនជាង សព្វថ្ងៃ នេះនៅក្នុង អ្វីដែល តំណពូជ
បរិស្ថាន វាសនា និង ដោយឆន្ទះ ផ្ទាល់ខ្លួនរបស់ពួកគេ បាននាំយក ពួកគេទៅ ធ្វើ។ពួកគេបាន
ធ្វើពាណិជ្ជកម្ម សេវាកម្ម និង / ឬ ផលិតផលនៃ ជំនាញ របស់ពួកគេ ពួកគេសម្រាប់
អ្នកដែល បានបង្កើតឡើងដោយ អ្នកដទៃ។ទីផ្សារ វិវឌ្ឍ ដើម្បីរៀបចំ ការតម្រៀបនៃ
ការជួញដូរ នេះហើយ ប្រាក់ វិវត្ដន៍ ដើម្បី ដើរតួនាទីជា អង្គភាព ទូទៅនៃ គណនីនិង
ដើម្បីធ្វើឱ្យ ចុរ មិនចាំបាច់។
នៅក្នុងដំណើរការ ទីផ្សារនេះ មានមនុស្ស ព្យាយាម ដើម្បីទទួលបាន ច្រើនបំផុត
ពីអ្វីដែល ពួកគេមាន លក់ និងដើម្បី បំពេញ បំណងប្រាថ្នា របស់ពួកគេ ជាច្រើនដូចជា
អាចធ្វើបាន។នៅក្នុង microeconomics
នេះត្រូវបាន បកប្រែ ទៅជា សញ្ញាណនៃ មនុស្ស សម្អាត របស់ពួកគេ ផ្ទាល់ខ្លួន " ឧបករណ៍ប្រើប្រាស់ " ឬ សុខុមាលភាព។ដំណើរការនេះ
អាចជួយ ពួកគេឱ្យ សម្រេច អ្វីដែលពួកគេ នឹងផ្គត់ផ្គង់ និងអ្វីដែល ពួកគេនឹង ទាមទារ ។
ពេលដែល ពោត កូនកាត់ បានបង្ហាញខ្លួន ជាលើកដំបូង នៅក្នុងសហរដ្ឋអាមេរិក វា
គឺនៅក្នុង ស្ថានីយ៍ ពិសោធន៍ មិនមែន នៅលើ កសិដ្ឋាន ធម្មតា។ប៉ុន្តែ ក្នុងរយៈពេល
នៃការ ជាច្រើនទសវត្សរ៍ ជាមួយ វាបានក្លាយជា ផលិតផល នៃជម្រើស នៃមនុស្សរាប់រយ
រាប់ពាន់នាក់ កសិករ។នៅដើម នៃដំណើរការ នេះ អ្នកទាំងឡាយណាដែល អនុម័ត កូនកាត់ថ្មីមួយ
បានធ្វើឱ្យ ប្រាក់ចំណេញ សង្ហា ។ដោយ ពេលនេះ ការផ្លាស់ប្តូរ បានបញ្ចប់ កសិករ ដែល
មិនចុះថយសោះ clung ទៅ
គ្រាប់ពូជ nonhybridចាស់
ណាមួយ គឺ ហាក់ដូចជាត្រូវបាន ជំរុញ ចេញពី អាជីវកម្ម ដោយបន្សល់ទុក តែ កសិករ
ដែលធ្វើជា ប្រសិនបើពួកគេ ត្រូវបាន រកប្រាក់ចំណេញបាន អតិបរមា ; អ្នកដែល មិន
មាន បានបរាជ័យ។ដោយ ពូជ ដំណើរការថ្មី ស្រដៀងគ្នា យ៉ាងខ្លាំង នៃការ ស្រូវសាលី
បានរីករាលដាល តាមរយៈ រដ្ឋ Punjab
និងផ្នែក ផ្សេងទៀតនៃ ប្រទេសឥណ្ឌាក្នុង ឆ្នាំ 1960 , និងពូជ ស្រូវថ្មី តាមរយៈ ប្រទេសហ្វីលីពីន
និងនៅសល់នៃ អាស៊ី បូព៌ា។អ្វីដែល អ្នកសេដ្ឋកិច្ច ហៅថា« បង្កើន
ឥរិយាបទ " បានពន្យល់ថា ការ ឥរិយាបថ - ពិភពលោក ពិតប្រាកដ រាប់លាននាក់ ទាំងនេះ កសិករ ដែលមាន សកម្មភាព កើនឡើង នៃការ ផ្គត់ផ្គង់ ពោត ស្រូវសាលី
និង អង្ករ ដែលធ្វើឱ្យ បានច្រើន បន្ថែមទៀតនៃ ផលិតផលទាំងនេះ អាចរកបានដើម្បី អតិថិជន
នៃពិភពលោក ក្នុងតម្លៃ ទាបជាង។
សេណារីយ៉ូ ស្រដៀងគ្នា បង្ហាញពី របៀបដែល ឥរិយាបទ សម្អាត ធ្វើការ នៅខាង
តម្រូវការ នេះ។វាយនភ័ណ្ឌ ថ្ងៃនេះ រួមមាន បរិមាណ ដ៏ធំ នៃសរសៃ សិប្បនិម្មិត
ស្ទើរតែទាំងអស់ នៃពួកគេ មិនស្គាល់ សតវត្ស មកហើយ។ពួកគេបាន សញ្ជ័យ ទីផ្សារ សម្រាប់
ខ្លួនឯង នៅក្នុងការចំណាយ នៃ សរសៃ ធម្មជាតិ ចាស់ជាង នេះ ដោយសារតែ អ្នកប្រើប្រាស់
ដឹងថា វាជាការ ល្អប្រសើរជាងមុន ឬ ទាំង មានតម្លៃថោក ឬ ទាំងពីរ។នៅទីបញ្ចប់ នៅពេលដែល
ផលិតផល ចាស់ រហូតបញ្ចប់ នៅលើ ហ៊ា ផេះ នៃ ប្រវត្តិសាស្រ្ត នេះវា ជាធម្មតា ដោយសារតែ
អ្នកប្រើប្រាស់ បានរកឃើញ ផលិតផលថ្មី ដែលថាពួកគេ ពេញចិត្ត យ៉ាងខ្លាំង ចំពោះមនុស្ស
ចាស់។
៣.៤ សេដ្ឋកិច្ចទីផ្សារ
សេដ្ឋកិច្ច នៃការផ្គត់ផ្គង់ និងតម្រូវការ មាន ប្រភេទនៃ overtone សីលធម៌ ឬ
បទដ្ឋាន
មួយដែល យ៉ាងហោចណាស់ នៅពេលដែលវា មក ដោះស្រាយជាមួយនឹង ជួរ
ដ៏ធំទូលាយមួយ នៃការ បង្ខូចទ្រង់ទ្រាយ ទីផ្សារ។នៅក្នុងទីផ្សារដែល undistorted អ្នកទិញ បង់
ឡើង តម្លៃទីផ្សារ ដល់ចំណុច ដែលជាកន្លែងដែល ពួកគេ វិនិច្ឆ័យ គ្រឿង បន្ថែមទៀត មិនឱ្យ
មានតម្លៃ តម្លៃ ថា ខណៈពេលដែល អ្នកលក់ ប្រកួតប្រជែង ផ្គត់ផ្គង់ គ្រឿង បន្ថែមទៀត ដែលវែងដូចដែល
ពួកគេអាច រកប្រាក់ នៅលើ ចំនួនបន្ថែម គ្នា។នៅចំណុច ដែលជាកន្លែងដែល ការផ្គត់ផ្គង់
គ្រាន់តែ ស្មើ តម្រូវការ នៅក្នុងទីផ្សារដែល undistorted វិធានការ តម្លៃ ទាំងពីរ មានតម្លៃ នៃផលិតផល
ទៅ អ្នកទិញនិង តម្លៃ នៃផលិតផល ទៅឱ្យអ្នកលក់ ។
ឆ្នាំ 1930 និងចុង
ឆ្នាំ 1940 ដែលជា
ពីរផ្នែក សំខាន់នៃ ទ្រឹស្តី សេដ្ឋកិច្ច ត្រូវបាន ដាក់ស្លាក ជាធម្មតា " ទ្រឹស្តី រូបិយវត្ថុ " និង " ទ្រឹស្តី ថ្លៃ។ " សព្វថ្ងៃនេះ ការបែងចែកជាពីរ ដែលត្រូវគ្នា គឺ
រវាង "
ម៉ាក្រូសេដ្ឋកិច្ច " និង " microeconomics " ។
នេះលើកទឹកចិត្ត កម្លាំងមួយសម្រាប់ ការផ្លាស់ប្តូរ មកពី ផ្នែកខាង ម៉ាក្រូ ដោយមាន
ម៉ាក្រូសេដ្ឋកិច្ច សម័យទំនើប ធ្វើជា ច្រើន ជាក់លាក់ ជាង ទ្រឹស្តី រូបិយវត្ថុ
ម៉ូដែលចាស់ អំពីការ ប្រែប្រួល នៅក្នុង ប្រាក់ចំណូល និងការងារ ( ក៏ដូចជាការ កម្រិត តម្លៃ ) ។ផ្ទុយទៅវិញ
មិនមាន បដិវត្តន៍ បំបែក microeconomics
ថ្ងៃនេះ ពីការ ទ្រឹស្តី តម្លៃ ម៉ូដែលចាស់ ; មួយ វិវត្ត ពីគ្នា តាមធម្មតានិង ដោយគ្មាន
ភាពចម្រូងចម្រាស យ៉ាងសំខាន់។
កម្លាំងនៃ microeconomics
បានមកពី ភាពសាមញ្ញ នៃ រចនាសម្ព័ន្ធ មូលដ្ឋាន របស់ខ្លួននិង ការប៉ះ ជិតស្និទ្ធ
របស់ខ្លួនជាមួយ ពិភពលោកពិតប្រាកដ ។ជាសង្ខេប microeconomics មាន ដើម្បីធ្វើជាមួយ ការផ្គត់ផ្គង់និង
តម្រូវការ និងជាមួយ វិធីដែល ពួកគេបាន ធ្វើអន្តរកម្ម នៅក្នុងទីផ្សារ នានា។វិភាគ Microeconomic ផ្លាស់ទី
បានយ៉ាងងាយស្រួល និង painlessly
ពីប្រធានបទ មួយទៅ ផ្សេងទៀតនិង ស្ថិត នៅ កណ្តាលនៃ ភាគច្រើនបំផុត នៃ subfields បានទទួលស្គាល់
នៃ សេដ្ឋកិច្ច។សេដ្ឋកិច្ច ពលកម្ម ឧទាហរណ៍ ត្រូវបានស្ថាបនាឡើង ភាគច្រើន លើ ការវិភាគ
នៃ ការផ្គត់ផ្គង់ និង តម្រូវការ ពលកម្ម នៃប្រភេទ ផ្សេងគ្នា។វាល នៃអង្គការ
ឧស្សាហកម្ម ទាក់ទងនឹង យន្តការ ផ្សេងគ្នា ផ្តាច់មុខ ក្រុមកាតែល , ប្រភេទផ្សេងគ្នានៃ ការប្រកួតប្រជែង ឥរិយាបថ ដែល
ទំនិញនិងសេវា ត្រូវបានលក់ ។ការព្រួយបារម្ភ សេដ្ឋកិច្ចអន្តរជាតិ
អំពីតម្រូវការ និងការផ្គត់ផ្គង់ ទំនិញ ទិញលក់ ជាលក្ខណៈបុគ្គល ក៏ដូចជា ការនាំចេញ
និងការនាំចូល បានយក ទាំងមូល របស់ប្រទេសមួយ និង តម្រូវការ ផលវិបាក សម្រាប់ការ
ផ្លាស់ប្តូរ និងការផ្គត់ផ្គង់ បរទេស។កិច្ចព្រមព្រៀង សេដ្ឋកិច្ច កសិកម្ម ជាមួយនឹង
តម្រូវការនិង ការផ្គត់ផ្គង់ ផលិតផលកសិកម្ម និង ដីកសិកម្ម ពលកម្ម កសិកម្មនិង កត្តា
ផ្សេងទៀតនៃ ផលិតកម្ម ចូលរួមនៅក្នុង វិស័យកសិកម្ម។
ហិរញ្ញវត្ថុ សាធារណះ្រើស សាធារណៈ មើលថាតើ
រដ្ឋាភិបាល ចូល កន្លែងកើតហេតុ។ជាប្រពៃណី ការផ្តោតអារម្មណ៍ របស់ខ្លួន គឺ
នៅលើ ពន្ធ ដែល ណែនាំ " ប៉ម " ( ភាពខុសគ្នា
រវាង តម្លៃ អ្នកទិញ ចំណាយ និងតម្លៃ លក់ នោះទទួលបានការ នេះប្រ) ដោយស្វ័យ្រវត្តិ និងបង្កឱ្យមាន អប្រសិទ្ធិភាព ជាងនេះទៅទៀត បច្ចុប្បន្ននេះ ហិរញ្ញវត្ថុ
សាធារណៈ បានឈានដល់ ចូលទៅក្នុង ផ្នែកខាង ការចំណាយ ផងដែរ ព្យាយាម វិភាគ (និង ពេលខ្លះ តាមពិត ដើម្បីវាស់ ) ចំណាយនិង
អត្ថប្រយោជន៍ នៃ ទឹកប្រាក់ រដ្ឋាភិបាល និងកម្មវិធី នានា។
សេដ្ឋកិច្ច សុខុមាលភាព អនុវត្ត គឺជា ផ្លែផ្កា នៃការ microeconomics នេះ។វា
ទាក់ទងនឹង ការចំណាយ និងអត្ថប្រយោជន៍ នៃការ គ្រាន់តែ អំពីគម្រោង អ្វីនោះទេ រដ្ឋាភិបាល
ពន្ធលើ ទំនិញ ពន្ធ លើកត្តា នៃផលិតផល ( ពន្ធលើប្រាក់ចំណូល សាជីវកម្ម ពន្ធ
បញ្ជីបើកប្រាក់ខែ ), កម្មវិធី កសិកម្ម (ដូចជា ការគាំទ្រ តម្លៃនិង ការត្រួតពិនិត្យ acreage ) ពន្ធ លើ ការនាំចូល
ការផ្លាស់ប្តូរ បរទេសវត្ថុបញ្ជា សំណុំបែបបទ ផ្សេងគ្នានៃ អង្គការ ឧស្សាហកម្ម (ដូចជា ផ្តាច់មុខ និង oligopoly
) និង ទិដ្ឋភាព ផ្សេងគ្នានៃ ឥរិយាបទ ទីផ្សារការងារ (ដូចជា ប្រាក់ឈ្នួល អប្បបរមា អំណាច ផ្តាច់មុខ នៃការ សហជីព ពលកម្ម
និងដូច្នេះនៅលើ ) ។
វា គឺជាការលំបាក ក្នុងការស្រមៃ វគ្គសិក្សា មូលដ្ឋាន មួយនៅក្នុង microeconomics មិនបានដាក់បញ្ចូល
ករណី ជាច្រើន និងគំរូ បានដកចេញពី វាលទាំងអស់ ដែលបានរាយ ខាងលើ។នេះ គឺដោយសារតែ microeconomics ជាមូលដ្ឋាន
ដូច្នេះ។វាតំណាង ដើម នៃមែកធាង ដែល subfields ទាំងអស់ ដែលបានរាយ បាន សាខា នេះ។
បុព្វហេតុនៃការ អ្វីគ្រប់យ៉ាង គឺជា ការផ្គត់ផ្គង់និង តម្រូវការ។វាមិនត្រូវបាន
farfetched ទាំងអស់
ឱ្យគិតពី លក្ខណៈ ដូចជា មនុស្ស ជាមូលដ្ឋាន ទាំងនេះ។ប្រសិនបើ មនុស្ស មិនត្រូវបាន នឹង
ខ្លួនឯង គ្រប់គ្រាន់ ទាំងស្រុង នោះពួកគេនឹង បញ្ចប់ ការផលិត រឿង មួយចំនួន ដែលពួកគេ
ធ្វើពាណិជ្ជកម្ម នៅក្នុងគោលបំណង ដើម្បីបំពេញ តម្រូវការ របស់ពួកគេសម្រាប់ រឿង
ផ្សេងទៀត។ជំនាញ នៃ ការផលិត និងស្ថាប័ន ពាណិជ្ជកម្ម , ពាណិជ្ជកម្ម , និង ទីផ្សារ antedated រយៈពេលយូរ វិទ្យាសាស្រ្ត
សេដ្ឋកិច្ច នេះ។ជាការពិតណាស់ មួយ អាចនិយាយបាន ថា យុត្តិធម៌ បានពី ខ្លាំងណាស់
ដើមដំបូង វិទ្យាសាស្រ្ត សេដ្ឋកិច្ច បាន ធ្វើឱ្យ ការសិក្សា របស់ ទម្រង់ ទីផ្សារ ដែល
បានក្រោកឡើង ពិតជា ធម្មជាតិ (និង ដោយគ្មាន ជំនួយពី អ្នកសេដ្ឋកិច្ច ណាមួយ) ចេញពី ឥរិយាបទ មនុស្ស។មនុស្ស មានជំនាញខាងក្នុង អ្វីដែលពួកគេ
គិតថាពួកគេ អាចធ្វើបាន ល្អបំផុត ឬច្រើនជាង សព្វថ្ងៃ នេះនៅក្នុង អ្វីដែល តំណពូជ
បរិស្ថាន វាសនា និង ដោយឆន្ទះ ផ្ទាល់ខ្លួនរបស់ពួកគេ បាននាំយក ពួកគេទៅ ធ្វើ។ពួកគេបាន
ធ្វើពាណិជ្ជកម្ម សេវាកម្ម និង / ឬ ផលិតផលនៃ ជំនាញ របស់ពួកគេ ពួកគេសម្រាប់
អ្នកដែល បានបង្កើតឡើងដោយ អ្នកដទៃ។ទីផ្សារ វិវឌ្ឍ ដើម្បីរៀបចំ ការតម្រៀបនៃ
ការជួញដូរ នេះហើយ ប្រាក់ វិវត្ដន៍ ដើម្បី ដើរតួនាទីជា អង្គភាព ទូទៅនៃ គណនីនិង
ដើម្បីធ្វើឱ្យ ចុរ មិនចាំបាច់។
នៅក្នុងដំណើរការ ទីផ្សារនេះ មានមនុស្ស ព្យាយាម ដើម្បីទទួលបាន ច្រើនបំផុត
ពីអ្វីដែល ពួកគេមាន លក់ និងដើម្បី បំពេញ បំណងប្រាថ្នា របស់ពួកគេ ជាច្រើនដូចជា
អាចធ្វើបាន។នៅក្នុង microeconomics
នេះត្រូវបាន បកប្រែ ទៅជា សញ្ញាណនៃ មនុស្ស សម្អាត របស់ពួកគេ ផ្ទាល់ខ្លួន " ឧបករណ៍ប្រើប្រាស់ " ឬ សុខុមាលភាព។ដំណើរការនេះ
អាចជួយ ពួកគេឱ្យ សម្រេច អ្វីដែលពួកគេ នឹងផ្គត់ផ្គង់ និងអ្វីដែល ពួកគេនឹង ទាមទារ ។
ពេលដែល ពោត កូនកាត់ បានបង្ហាញខ្លួន ជាលើកដំបូង នៅក្នុងសហរដ្ឋអាមេរិក វា
គឺនៅក្នុង ស្ថានីយ៍ ពិសោធន៍ មិនមែន នៅលើ កសិដ្ឋាន ធម្មតា។ប៉ុន្តែ ក្នុងរយៈពេល
នៃការ ជាច្រើនទសវត្សរ៍ ជាមួយ វាបានក្លាយជា ផលិតផល នៃជម្រើស នៃមនុស្សរាប់រយ
រាប់ពាន់នាក់ កសិករ។នៅដើម នៃដំណើរការ នេះ អ្នកទាំងឡាយណាដែល អនុម័ត កូនកាត់ថ្មីមួយ
បានធ្វើឱ្យ ប្រាក់ចំណេញ សង្ហា ។ដោយ ពេលនេះ ការផ្លាស់ប្តូរ បានបញ្ចប់ កសិករ ដែល មិនចុះថយសោះ
clung ទៅ
គ្រាប់ពូជ nonhybridចាស់
ណាមួយ គឺ ហាក់ដូចជាត្រូវបាន ជំរុញ ចេញពី អាជីវកម្ម ដោយបន្សល់ទុក តែ កសិករ
ដែលធ្វើជា ប្រសិនបើពួកគេ ត្រូវបាន រកប្រាក់ចំណេញបាន អតិបរមា ; អ្នកដែល មិន
មាន បានបរាជ័យ។ដោយ ពូជ ដំណើរការថ្មី ស្រដៀងគ្នា យ៉ាងខ្លាំង នៃការ ស្រូវសាលី
បានរីករាលដាល តាមរយៈ រដ្ឋ Punjab
និងផ្នែក ផ្សេងទៀតនៃ ប្រទេសឥណ្ឌាក្នុង ឆ្នាំ 1960 , និងពូជ ស្រូវថ្មី តាមរយៈ ប្រទេសហ្វីលីពីន
និងនៅសល់នៃ អាស៊ី បូព៌ា។អ្វីដែល អ្នកសេដ្ឋកិច្ច ហៅថា« បង្កើន
ឥរិយាបទ " បានពន្យល់ថា ការ ឥរិយាបថ - ពិភពលោក ពិតប្រាកដ រាប់លាននាក់ ទាំងនេះ កសិករ ដែលមាន សកម្មភាព កើនឡើង នៃការ ផ្គត់ផ្គង់ ពោត ស្រូវសាលី
និង អង្ករ ដែលធ្វើឱ្យ បានច្រើន បន្ថែមទៀតនៃ ផលិតផលទាំងនេះ អាចរកបានដើម្បី អតិថិជន នៃពិភពលោក
ក្នុងតម្លៃ ទាបជាង។
សេណារីយ៉ូ ស្រដៀងគ្នា បង្ហាញពី របៀបដែល ឥរិយាបទ សម្អាត ធ្វើការ នៅខាង
តម្រូវការ នេះ។វាយនភ័ណ្ឌ ថ្ងៃនេះ រួមមាន បរិមាណ ដ៏ធំ នៃសរសៃ សិប្បនិម្មិត
ស្ទើរតែទាំងអស់ នៃពួកគេ មិនស្គាល់ សតវត្ស មកហើយ។ពួកគេបាន សញ្ជ័យ ទីផ្សារ សម្រាប់
ខ្លួនឯង នៅក្នុងការចំណាយ នៃ សរសៃ ធម្មជាតិ ចាស់ជាង នេះ ដោយសារតែ អ្នកប្រើប្រាស់
ដឹងថា វាជាការ ល្អប្រសើរជាងមុន ឬ ទាំង មានតម្លៃថោក ឬ ទាំងពីរ។នៅទីបញ្ចប់ នៅពេលដែល
ផលិតផល ចាស់ រហូតបញ្ចប់ នៅលើ ហ៊ា ផេះ នៃ ប្រវត្តិសាស្រ្ត នេះវា ជាធម្មតា ដោយសារតែ
អ្នកប្រើប្រាស់ បានរកឃើញ ផលិតផលថ្មី ដែលថាពួកគេ ពេញចិត្ត យ៉ាងខ្លាំង ចំពោះមនុស្ស
ចាស់។
សេដ្ឋកិច្ច នៃការផ្គត់ផ្គង់ និងតម្រូវការ មាន ប្រភេទនៃ overtone សីលធម៌ ឬ
បទដ្ឋាន មួយដែល យ៉ាងហោចណាស់ នៅពេលដែលវា មក ដោះស្រាយជាមួយនឹង ជួរ ដ៏ធំទូលាយមួយ
នៃការ បង្ខូចទ្រង់ទ្រាយ ទីផ្សារ។នៅក្នុងទីផ្សារដែល undistorted អ្នកទិញ បង់ ឡើង តម្លៃទីផ្សារ
ដល់ចំណុច ដែលជាកន្លែងដែល ពួកគេ វិនិច្ឆ័យ គ្រឿង បន្ថែមទៀត មិនឱ្យ មានតម្លៃ តម្លៃ
ថា ខណៈពេលដែល អ្នកលក់ ប្រកួតប្រជែង ផ្គត់ផ្គង់ គ្រឿង បន្ថែមទៀត ដែលវែងដូចដែល
ពួកគេអាច រកប្រាក់ នៅលើ ចំនួនបន្ថែម គ្នា។នៅចំណុច ដែលជាកន្លែងដែល ការផ្គត់ផ្គង់
គ្រាន់តែ ស្មើ តម្រូវការ នៅក្នុងទីផ្សារដែល undistorted វិធានការ តម្លៃ ទាំងពីរ មានតម្លៃ នៃផលិតផល
ទៅ អ្នកទិញនិង តម្លៃ នៃផលិតផល ទៅឱ្យអ្នកលក់ ។
ជំពូកទី ៤
ការផ្តល់អនុសាស្រ្តនិងសេចក្តីសន្តិដ្ឋាន
៤.១ សេចក្តីសន្និដ្ឋាន
ដើម្បីពង្រឹងមីក្រូសេដ្ឋកិច្ចរបស់ខ្លួនអោយកាន់តែមានការគាំទ្រអំពីសំណាក់អតិថិជនអោយ
មានការទួទួលស្គាល់នឹងមានការជឿជាក់។មីក្រូសេដ្ឋកិច្ចជាប្រពន័្ធមួយដែលមានការ
គ្រាំទ្រគ្រប់ស្ថាប័នដែលធ្វើអាជីវកម្មដោយមីក្រូសេដ្ឋកិច្ចធ្វើអោយមានភាពងាយស្រួលទាំងអតិថិជនទាំងការធ្វើអាជីវកម្ម។ប៉ុន្តែទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយក៏តំរូវការរបស់អ្នក់ប្រើប្រាស់នូវតែមិនទាន់មានភាពរីកចំរើននិងបំពេញទៅតាមតំម្រូវការគ្រប់គ្រាន់សំរាប់អតិថិជននៅឡើយទេ។ដូច្នេះមីក្រូសេដ្ឋកិច្ចត្រូវតែមានការអភិវឌ្ឍន៏និងបន្ថែមយកចិត្តទុកដាក់ដើម្បីសេវាកម្មអ្នកប្រើប្រាស់។សេវាកម្មអ្នកប្រើប្រាស់មានភាពសំខាន់ណាស់បើអ្នកបំរើ។
(ចប់)
No comments:
Post a Comment